Biztonsággal, biztonságkultúrával, kockázatmenedzsmenttel kapcsolatos döntések facilitálása
Biztonsággal kapcsolatos döntések, menedzsment döntések facilitálása
1) A facilitálásról, általában véve mit csinál a facilitátor
2) Biztonsággal kapcsolatos facilitálási szolgáltatásunkról
1. Mi a facilitálás?
Kezdjük az angol-magyar szótárral (bár a "facilis" latin, és ebből lett olasz, ill. francia szó, aztán a franciából került át az angolba)! Szóval a faciliate azt jelenti, hogy make (an action or process) easy or easier. Magyarul "megkönnyít” valamilyen cselekvést vagy folyamatot. Úgyis fogalmazhatunk, hogy katalizál, tehát nem vesz részt a reakcióban, csak segíti azt.
Hogyan?
Facilitátorként arról gondoskodunk, hogy a döntéshozatali, egyeztetési FOLYAMAT a lehető legjobb eredményt hozza. Az eredményt a résztvevőkkel produkáltatjuk. Nem mi vajúdunk, hanem bábaasszonyként a szülés 'folyamatában' a kismamát segítjük.
Jóval a facilitálás előtt kérdezünk a helyzetről, állapotról, stakholderekről, körülményekről és a facilitáláson résztvevőkről. Megértjük a dilemmát, problémát, kihívást, kontextust, vagy éppen lehetőséget. Aminek kell és lehet, annak utána nézünk. Felkészülünk. Egészségtelen maximalizmussal, bocsánat a szerénytelenségért, de tényleg nem mindennapi gondossággal, lelkiismeretességgel készülünk.
Megbízónkkal a facilitás előtt természetesen időkeretet, helyet, feltételeket stb. egyeztetünk.
Eljön a D-day. Kiállunk a facilitáláson résztvevő mondjuk 20 fős menedzsment team elé. Bemutatkozunk, bemutatunk, lehet, hogy kicsit viccelünk, orientálunk, aztán - néha brutálisan célirányosan - kérdezünk. Kereteket szabunk. Problémamegoldó, ill. döntési célokat definiáltatunk.
Újra kérdezünk és a célokhoz vezető utat mondatjuk ki.
Viselkedünk és viselkedtetünk. Olyan kommunikációt teremtünk, amely segíti a lehető legőszintébb információcserét, döntéshozatalt. Bevonunk. És lehet, hogy "lelövünk" valakit. Lehetővé tesszük, hogy a csoport kiaknázza sokszínűségét. Biztosítjuk, hogy ne egy karizmatikus vezető vagy néhány hangadó dominanciája érvényesüljön. A lehető legjobb döntés érdekében a döntéshozatalt, mint folyamatot tesszük eredményessé.
Olyan klímát teremtünk, hogy a kisebbségbe szoruló tagok is a lehető legerősebben elköteleződjenek a folyamat során hozott döntések mellett. Ha az aznapi csatát meg is nyeri egy tábor, de a kisebbség a sebeit nyalogatva az édes bosszún töpreng, nem háborút nyertünk, a békét meg el is vesztettük. Virtuóz eszköztárat használunk arra, hogy a csoport minden tagjából a lehető legtöbbet kihozzuk.
(Amennyire lehet) semlegesek maradunk. Amennyire lehet mindenkit kínosan egyenlően kezelünk. Ugyanakkor az időcséplő csapongást, egyéni exhibicionizmust nem tolerálva diplomatikusan a mederben tartjuk a döntéshozatal folyamatát.
Kezeljük a felmerülő konfliktusokat, gondoskodunk arról, hogy a törvényszerű véleménykülönbségek világháború helyett véleménykülönbségek maradjanak.
Összegzünk, következő lépéseket egyeztettetünk. Igen! Nem egyeztetünk, hanem - műveltető szerkezet - a résztvevőkkel egyeztettetünk, hiszen a hogyan tovább, a megvalósítás, a "holnap" az övék. Ők járják a facilitálás során egyeztetett tao-t.
2. Biztonságközpontú facilitálás a gyakorlatban
A biztonságot fontosnak tartó cégeknél a biztonsággal kapcsolatos döntések meghozatalát készséggel facilitáljuk. Mint független facilitátornak, a céges hierarchiában dolgozókhoz képest kevésbé kell vékony jégen járnunk. Nem kell taktikáznunk. A facilitálás díját előlegbekerővel ügyfelünk a facilitálás idejére már kifizette. Még a számla ki nem fizetésével sem lehet ránk nyomást helyezni. A legrosszabb scenario, hogy máskor nem minket bíznak meg, de ettől egy grammal sem kell kevesebb áfonyát vennünk.
Azt biztosítjuk, hogy a döntéshozatal folyamata jól működjön.
A más véleményen lévőknek is szót adunk. Ha valaki "szétdumálná" az egyeztetést, mi mederben tartjuk. Az akár csak akaratlanul is, de manipulatív megjegyzéseket, hozzászólásokat kezeljük. 20 éves szervezeti viselkedés / organizational behavior tanári, és a több éves Tudományos Akadémia Tudásmenedzsment Albizottsági tapasztalatunk birtokában megóvjuk a facilitálással minket megbízókat az ún. csoportgondolkodás, továbbá az ún. confirmation bias, a szelektív észlelés, a csőlátás jelensége átkaitól. Lehet, hogy éppen MINDENKI lelkesen támogat egy alternatívát, de ha az "eseménytér" fontos elemeit a csapat nem vizsgálta még meg, addig nem bocsátjuk a kérdést szavazásra.
A hatalmi és emberi játszmákat igen jelentősen csökkentjük. Ha valaki a világos jelzés, visszajelzés dacára nem változtat, kezeljük. Ügyelünk a fair play betartására. Ha az egyik felső- vagy középvezető (Bertalan) a másik szervezeti egység vezetőjének (hívjuk Istvánnak) - mielőtt az István megmukkant volna - előre kedvesen beszól, hogy: "édes drága Pistikém, ugye legalább most majd megkímélsz minket attól, hogy ezredjére"...., akkor ISTVÁN lehetőséget kap arra, hogy igenis elmondja a mondókáját. Sőt, bátorítjuk, hogy ha vannak érvei, adatai, bizonyítékai, nyugodtan ragaszkodjon a vesszőparipájához. És Bertalan is kap visszajelzést.
Finomak vagyunk. Drága Bercikém helyett Bertalan! Maradjunk a témánál. Kérlek gondold át, hogy mi az értékes javaslatod, azt mivel támasztod alá, és azt, de csak azt oszd meg velünk".
Majd újra a teljes társasághoz fordulunk:
"Ott voltunk, hogy Attila mondtad, hogy a levegő minősége rossz. Gabi pedig, hogy az erősebbre vett szellőztetés esetén a munkatársak fülét, szemét védeni kell. Ami Anikó részéről felvetette azt a kérdést, hogy a munkalapokat lehet-e majd az asztalon lapozni 5-ös erősségű hurrikán idején. Ha pedig nem, akkor megoldást kell találni. Most azon törjük a fejünket, hogy milyen potenciális megoldások vannak arra, hogy ...... Gyűjtsünk össze legalább 10-et! Ugye Levente azt mondtad, hogy .... Most még arra "brain stormingoljunk", Zoltán te mit mondasz?
Hívjanak ha a biztonság fontos, és egy, a döntéshozatal folyamatán eredményesen őrködő, megoldásorientált facilitátor segítsége jól jönne! +36209342760. info@mediacomm.hu